Menu

Artikel over innovatieve reductie van voedselverspilling

Portfolio – Artikel over innovatie verschenen in businessmagazine De Zakenmarkt – December 2016

Internationale aandacht voor innovatieve reductie van voedselverspilling in hospitality industrie

75% minder verspilling – 28% minder inkoop – gelijkblijvende omzet

‘We kijken simpelweg op een andere manier naar processen’, vertelt de directeur van adviesbureau Q-Point Carel Jaspers enigszins relativerend. Jaspers vergeet er even bij te vertellen dat deze nieuwe manier van kijken een procesinnovatie oplevert met een enorm potentieel voor de reductie van voedselverspilling in de hospitality industrie. Alleen al in Nederland gaat het om circa 51.000 ton verspilling à 0,4 miljard euro per jaar. 13 oktober ontving Q-Point voor deze innovatie de Food Valley Award 2016.

Twee weken na de uitreiking van de award stonden er 24 Chinezen op de stoep en werd er overlegd met vertegenwoordigers van ambassades en consulaten uit de hele wereld. De cijfers van het nieuwe voedselverspillingsreductie-concept zijn dan ook overtuigend. Voorheen verdween in het restaurant van dierentuin Koninklijke Burgers’ Zoo 25% van het ingekochte voedsel in de afvalbak. Sinds dat de procesinnovatie van Q-Point is uitgerold, wordt 75% minder voedsel weggegooid en 28% minder voedsel ingekocht, terwijl de omzet gelijk is gebleven. Kortom maatschappelijke én bedrijfseconomische winst.

Over Q-Point
Q-Point is een onafhankelijk adviesbureau in Wageningen. Het bureau helpt bedrijven in de nationale en internationale food- en agrisector bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering, efficiënt inrichten van processen, reduceren van kosten en verspilling en certificering. Q-Point is opgericht in 2002 en telt 11 medewerkers.

Een kleine stap van Afrika naar Koninklijke Burgers’ Zoo
Voor Jaspers was het een kleine stap om samen met Koninklijke Burgers’ Zoo, een van de trouwe klanten van Q-Point, een projectvoorstel in te dienen, toen de stimuleringsregeling SBIR op zoek was naar projecten op het gebied van voedselverspillingsreductie. ‘In Afrika zijn we al langer betrokken bij projecten op dit vlak. Daar gaat het echter niet om verspilling van goed voedsel maar om het voorkomen dat meer dan de helft wegrot tijdens opslag en transport. Voor het voeden van de wereldbevolking is voedselproductie dan ook niet het grootste probleem. Het is de voedselverspilling.’

Inkoop op onderbuikgevoel
Terug naar Nederland: ‘In de horeca is de inkoop vooral gebaseerd op onderbuikgevoel. Dagelijks maakt een cateraar bijvoorbeeld duizend broodjes. Op een zonnige dag komen ze vijfhonderd broodjes tekort, op een regenachtige dag blijven er vijfhonderd broodjes over. Er wordt voornamelijk gekeken naar inkoop en omzet.

Inkoop op data
Voor de ontwikkeling van het innovatieve voedselverspillingsreductie-concept liet Q-Point de medewerkers van Burgers’ Zoo een jaar lang gegevens registreren. ‘Dat leidde tot een grote blackbox met data. Bijvoorbeeld over hoeveel er wordt weggegooid, de aantallen bezoekers, wat er wordt gegeten, weersomstandigheden et cetera. ‘IT-hoogleraar en econometrist professor Adrie Beulens heeft ons geholpen daar de juiste data uit te trekken. Een kunst op zich. Daarnaast hebben we samengewerkt met Nostradamus, een bedrijf gespecialiseerd in onder andere horecaplanning. Zo kwamen we tot de koppeling van de juiste data in de keten, wat leidde tot een veel nauwkeurigere en betrouwbaardere voorspelling voor de inkoop en catering in het restaurant.’

De procesinnovatie van Q-Point bestaat uit een aantal stappen die voor elke horecagelegenheid hetzelfde zijn. Voor de inrichting wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande en aanwezige technologie. Het concept is inmiddels ook uitgerold bij andere dierentuinen. www.q-point.nl


 

Meer artikelen over innovatie