Menu

Artikel over innovatie van verlichting

Portfolio – Artikel over innovatie verschenen in businessmagazine De Zakenmarkt – April 2016

Techcomlight: “Onze droom is daglicht uit het stopcontact”

“Onze droom is daglicht uit het stopcontact”, vertelt Mark Veldjesgraaf, commercieel directeur bij Techcomlight. “Iedereen reageert daar nu vrij lacherig op, maar over twintig jaar wordt ons systeem misschien wel verkocht bij IKEA.” Het optimisme van Mark is gek genoeg reëel, want tot nu toe heeft dit Edese bedrijf al zijn innovaties te gelden kunnen maken. Het resultaat is groei in een krimpende markt.

Innovatie is een belangrijke pijler van Techcomlight. Dat is niet altijd zo geweest. Tot voor kort deed het bedrijf in- en verkoop van slechts één product. Techcomlight is de grootste dealer in Europa van het Amerikaanse daglichtsysteem Solatube, een energiebewust alternatief voor elektrische verlichting.

Wat is onze kracht?
“Vijf jaar geleden zijn we gaan nadenken: ‘We hebben nu een basis die staat, maar wat is onze kracht? Wat kunnen we in een veranderende markt?’ Na een brainstormsessie was iedereen het er over eens dat we daglichtprofessional wilden worden. Dat betekende nieuwe skills en meer producten, de basis van onze huidige innovatiekracht.” Het eerste nieuwe product dat Techcomlight ontwikkelt, is de warmte- en geluidgeïsoleerde Solatube Eco voor de passieve bouw.

Over Techcomlight
Techcomlight is in 1997 opgericht door Bram Zeggelaar. Begonnen in een kelder, opereert het bedrijf sinds vijf jaar vanuit een energiebewust bedrijfspand aan de Boylestraat. Daarnaast heeft het bedrijf een kantoor in België. In Ede werken twintig man, van wie driekwart betrokken is bij sales en marketing. De producten die Techcomlight samen met bij voorkeur lokale partners ontwikkelt, worden ook bij de betreffende partners geproduceerd. Naast de oprichter zijn Mark Veldjesgraaf en Anton Cuperus sinds drie jaar ook aandeelhouder.

Daglicht in koel- en vriesomgevingen
De innovatie die nu op het punt van doorbreken staat is de IceTube, een daglichtsysteem dat daglicht in koel- en vriesomgevingen brengt. “Als we een nieuw idee hebben, is het eerste wat we doen, daar partners bij zoeken om zo de kennis die er al is, te gebruiken. In dit geval hebben we de Hogeschool Arnhem Nijmegen benaderd en daar het marktonderzoek en de productontwikkeling ondergebracht. Toen het product complex dreigde te worden, zijn we weer helemaal terug gegaan naar het begin en hebben nog een keer goed gekeken naar wat er nu precies gebeurt wanneer we een gewone Solatube in een vrieskist hangen. Uiteindelijk bleek de oplossing heel simpel. Achteraf vraag je je dan af ‘Had dat niet sneller gekund?’, maar je moet toch het hele proces door om tot die simpele oplossing te komen.”

De marktintroductie
Nadat alle innovatiestappen zijn genomen, volgt de marktintroductie. Daarbij gaat Techomlight zorgvuldig te werk. “Je kunt natuurlijk snel je geld pakken, maar het is beter er nuchter en rustig in te gaan. Daarom kiezen wij voor proefplaatsingen bij toonaangevende partijen in plaats van directe verkopen. Dat geeft ons tijd om het product te finetunen en de klant volledig te overtuigen. Van de IceTube staan momenteel proefopstellingen bij verschillende koel- en vrieshuizen. Zijn zij straks echt overtuigd en enthousiast, dan worden deze bedrijven belangrijke ambassadeurs van de IceTube en gaat de rest van zelf.”

Doorgaan en erin blijven geloven
Of het met de ‘daglicht uit het stopcontact-droom’ net zo zal gaan als met de IceTube is natuurlijk koffiedik kijken, maar commercieel directeur Mark Veldjesgraaf gaat er wel vanuit. “Belangrijk bij innovatie is stapsgewijs denken anders kom je er niet doorheen. Daarnaast is het cruciaal dat je elke stap eerst goed afrondt voordat je de volgende stap zet. Verder is het gewoon doorgaan en erin blijven geloven.” Techcomlight.nl

Meer artikelen over innovatie