Menu

Een low budget off-grid elektriciteitsbedrijf: het kan!

HELEEN WORDT HELÈNE – Toen we eenmaal in Frankrijk op ons stekje waren neergestreken, kwamen we er al snel achter dat een vaste aansluiting op het elektriciteitsnet maanden zou duren en veel geld zou gaan kosten. Omdat het plan toch al was om uiteindelijk zelf elektriciteit op te wekken én op te slaan, kwam al snel het besluit om een eigen low budget off-grid elektriciteitsbedrijf op te tuigen. Met zonnepanelen, een dieselgenerator, gewone loodaccu’s, omvormers voor vrachtwagens, standaard installatiedraad én niet te vergeten een Willie-Wortel-brein is dat prima gelukt.

Dit filmpje is gemaakt op 14 februari 2019.

Op de hoogte blijven van de laatste YouTube filmpjes?

Abonneer je op kanaal Heleen wordt Helène

Krenterig en eigenwijs
Een mens heeft nu eenmaal elektriciteit nodig. Ook in Frankrijk. Maar krenterig als we zijn, hadden wij geen zin om duizenden euro’s neer te tellen voor een paar simpele stekkerdoosjes en wat draad die door een officiële elektricien zouden moeten worden aangelegd. Want anders geen goedkeuring van het Franse energiebedrijf EDF en dus geen stroom. Bovendien trekt het EDF maanden uit voor groenlicht van je installatie en elektriciens zijn hier dun gezaaid. Omdat wij niet alleen onze welverdiende euro’s goed willen besteden, maar ook nog eens eigenwijs zijn, dachten we dat we voor hetzelfde geld zelf wel een eigen off-grid energiebedrijf zouden kunnen inrichten. Sander is tenslotte oud-machinist en boten zijn ook off-grid. Dus…

Een kick van zonne-voltjes
Door behalve de zonnepanelen gebruik te maken van niet speciaal voor zonne-energie-installaties ontworpen componenten hebben we een off-grid installatie kunnen bouwen die bij ons budget past, ons bewust maakt van ons energieverbruik en een kick geeft als de zonne-voltjes binnenstromen. Gewoon installatiedraad dat past bij het aantal ampères dat er door de draad vervoerd moet worden, is net zo goed als speciaal zonne-installatie draad. Koper is tenslotte koper. Omvormers die truckers in hun vrachtwagen inbouwen om over elektriciteit te kunnen beschikken als ze langs de kant van de weg staan, zijn net zo goed en een stuk goedkoper. Hetzelfde geldt voor loodaccu’s ten opzichte van lithium-ion-accu’s.  

Zie ook ‘Loodaccu’s versus Lithium-ion-accu’s’ bij de extra achtergrondinformatie van deze blog.

Praktisch en comfortabel
Om ervoor te zorgen dat wij altijd over stroom kunnen beschikken om te kunnen leven, werken en verbouwen, hebben we naast zonnepanelen ook een dieselgenerator. Dat is niet zo duurzaam, zul je misschien denken, maar wij houden het ook graag praktisch en comfortabel.

Hoe ziet ons energiegedrag er nu op gewone dag uit?

  • Voor we opstaan zetten we de petroleumkachel aan; het is nog koud in de ochtend.
  • Eenmaal uit bed zetten we koffie en thee op gas.
  • De energie-installatie en de diesel gaan aan: we maken warm water, laden de laptops, mobieltjes en de standalone accu in de caravan, zetten koffie met het elektrisch koffiezetapparaat en de accu’s van het energiebedrijf krijgen een verwenkuurtje.
  • De petroleumkachel met elektronische regeling gaat aan, de andere petroleumkachel gaat uit.
  • Als we een was moeten doen, blijft de diesel aan zolang het water in de wasmachine verwarmd moet worden. Wasjes bewaren we daarom voor zonloze dagen, dan kunnen de accu’s ook gelijk verder bijtanken.
  • Na een uurtje dieselen gaan de zonnepanelen aan en worden de accu’s de rest van de dag opgeladen met zonne-elektriciteit.
  • Alles wat er voor werk en verbouwing elektrisch nodig is of nog moet worden opgeladen, gaat nu op de accu’s die, als de zon schijnt, continu worden bijgeladen.
  • Het vaste internet op elektrisch gaat aan, maar alleen als het nodig is.
  • Koken van het avondeten gaat op gas uit flessen, vrij gangbaar in Frankrijk.
  • De verlichting, Netflixen en muziek luisteren gaan op elektriciteit van de accu’s.
  • Voordat we naar bed aan, gaat het energiebedrijf uit
  • Verlichting gaat nu op elektriciteit van de standalone accu in de caravan. Deze accu kan trouwens ook gebruikt worden voor het opladen van mobiel of laptop.
  • Welterusten.

Verder optimaliseren
Als we echt milieuvriendelijk willen doen, kunnen we altijd nog slaolie in de generator gooien. Dat is in tegenstelling tot diesel CO2-neutraal. De eerste dieselmotor ontworpen door meneer Rudolf Diesel, liep op walnotenolie. Ook CO2-neutraal.  In 1892! Dus… een diesel kan best duurzaam zijn, ook omdat-ie minder dorst heeft dan een benzinegenerator. Maar het doel is uiteraard de dieselgenerator zo min mogelijk te gebruiken. Daarvoor gaan we ons energiebedrijf nog verder optimaliseren. Zo krijgt de koelvriescombinatie, die we in de winter niet hoefden aan te zetten, binnenkort zijn eigen paar zonnepanelen en komen er nog twee panelen voor de schuur om de late middagzon en in de zomer de avondzon op te vangen. Verder wordt er nog apparatuur geïnstalleerd om sneller accu’s te laden via de dieselgenerator en om elk zonne-voltje te kunnen benutten. Wordt vervolgd.

À plus!

3 juli 2018 zijn manlief en ik geëmigreerd naar Frankrijk. Best een onderneming. Toch begint het nu pas echt. In de blog Heleen wordt Helène vertel ik hoe wij het er vanaf brengen met de verbouwing van een oude vervallen schuur, self sufficient leven, werken en off-the-grid wonen.

Wat ging er aan deze blog vooraf?
23 januari 2019 – Het sneeuwt en toch zonne-energie. Prachtig!
7 januari 2019 – Een half jaar geëmigreerd: hoe staan we ervoor?
22 december 2018 – Plantjes poten met een verhaal
3 december 2018 – War on bed bugs bijna beslist!
12 november 2018 – Jeuk, geluk, een graver en bijna eigen stroom
28 oktober 2018 – Net voor de kou de allereerste oogst binnen
11 oktober 2018 – De laatste keer naar de wasserette in Neuvic?
7 oktober 2018 – De voortent is getest. Laat de winter maar komen!
24 september 2018 – Voorbereiden op de winter. Ik wil hier nooit meer weg!
1 september 2018 – Hè lekker, we kunnen rustig zitten…
10 augustus 2018 – Water uit de kraan en vieze scheten
25 juli 2018 – Een mens heeft elektriciteit nodig! Ook in Frankrijk
18 juli 2018 – Een nieuw gezinslid en een slapende draak
11 juli 2018 – Een week geëmigreerd naar Frankrijk. Hoe gaat ’t?

Extra achtergrondinformatie
Het probleem van de huidige zonne-energie-installaties is dat ze zijn ingericht om aan het net te leveren. Op de omvormers voor zonne-installaties, trouwens erg duur, zit daarom wifi zodat het energiebedrijf de levering aan het net van door particulieren opgewekte elektriciteit aan en uit kan zetten, net hoe dit het energiebedrijf het beste uitkomt. Mensen die besluiten de opgewekte elektriciteit dan maar op te slaan, krijgen te maken met de hoge kosten van een officiële ‘milieuvriendelijke en zonne-energie-installatie-geschikte’ lithium-ion-accu.  Dus…, dan wordt het meestal niet opslaan.  Maar met goedkope loodaccu’s lukt opslaan van elektriciteit net zo goed.

Loodaccu’s versus Lithium-ion-accu’s
Loodaccu’s voor auto’s lijken op het eerste gezicht milieuonvriendelijker dan lithium-ion-accu’s, maar is dat wel zo als je de hele levenscyclus van de accu meetelt? Een loodaccu is simpel te maken, volledig te recyclen én in tegenstelling tot Lithium-ionaccu’s niet brandgevaarlijk.  Voor het maken van lithium-ion-accu’s wordt kobalt en Lithium gewonnen in Afrika en Zuid-Amerika, vaak door kinderen onder erbarmelijke omstandigheden. Bovendien is recyclen nog niet volledig mogelijk.

Minder fijn stof maar meer CO2
Denk ook eens aan al die Lithium-ion-accu’s van al die ‘milieuvriendelijke’ elektrische auto’s, die in Nederland voor 90% worden opgeladen met niet-duurzaam opgewekte elektriciteit. Nog niet eens 10% van de opgewekte energie in Nederland is duurzaam geproduceerd. Dus…, dat is dan misschien minder fijnstof-uitstoot op de wegen, maar des de meer CO2-uitstoot om met kolen en gascentrales de extra elektriciteit op te wekken die nodig is om het stijgende aantal elektrische auto’s op te laden. Maar dat even terzijde.