Menu

Artikel over innovatieve giftcard

Portfolio – Artikel over giftcard innovatie, verschenen in businessmagazine de Zakenmarkt – Oktober 2016

Giftcard innovatie van start-up Getsby

Een cadeaubon die online en instore wereldwijd is te verzilveren

Een giftcard of cadeaubon op die je in Nederland in meer dan honderdduizend en wereldwijd in meer dan 36 miljoen winkels kunt inleveren. En de waarde 100% gegarandeerd is voor consumenten in het geval van een faillissement. Dat is de innovatie van start-up Getsby, opgericht door Stefan Kroesbergen. In dit product komen zijn ervaring met cadeaubonnen in de retail en zijn klantgerichtheid samen.

In Nederland kennen we al tal van cadeaubonnen, waarvan de VVV-bon marktleider is. Waarom zou je als ondernemer in zo’n overvolle markt een nieuwe cadeaubon introduceren? Stefan Kroesbergen is zo eigenwijs om te denken dat hij het beter kan. “Het idee is puur in de praktijk ontstaan. Op mijn werk gebeurde het te vaak dat mensen hun cadeaubon wilden inwisselen, maar wat om een bepaalde reden dan niet kon. Dat moet toch anders kunnen, dacht ik op een gegeven moment en ik ben op zoek gegaan.”

Een prepaid creditcard?
In Engeland kwam Stefan een giftcard op het spoor die is gebaseerd op hetzelfde principe als zijn  Getsby giftcard . “Deze kaart is in 2008 door een grote partij gelanceerd en inmiddels een groot succes. De giftcard is te vergelijken met een prepaid creditcard. De kaart wordt opgewaardeerd met een bepaald bedrag dat de ontvanger van de kaart vervolgens in elke gewenste winkel die de achterliggende creditcard-organisatie accepteert, kan spenderen. Terug in Nederland heb ik direct ICS gebeld (marktleider in het uitgeven van creditcards, red.). ‘Wij doen alleen in creditcards’, was het antwoord.’’ Saillant detail, inmiddels brengt ICS zijn eigen prepaid MasterCard op de markt.

Uniek voor de Nederlandse markt
Stefan liet zich niet uit het veld slaan en kwam uiteindelijk via een bank in Engeland die MasterCard uitgeeft, bij een partij terecht die de achterliggende financiële IT-technologie voor de Getsby giftcard in orde heeft gemaakt. Nu komt het aan op de juiste strategie om de consument bekend te maken met deze voor de Nederlandse markt unieke cadeaubon die zowel instore als online is te verzilveren in binnen- en buitenland.

Naamsbekendheid via b2b-markt
“Mijn doel is de consumentenmarkt, maar om meer naamsbekendheid te krijgen richt ik me in eerste instantie op business-to-business. Via één opdrachtgever kan ik in één keer veel consumenten bereiken. Denk aan een gepersonaliseerde giftcard als incentive, ten behoeve van cashbackacties of in kerstpakketten.”

Over 10 jaar marktleider? Tja waarom niet
Over zijn ambities voor de toekomst moet Stefan even na denken en dan zegt hij: “Over tien jaar marktleider in cadeaubonnen van Nederland. Tja, waarom niet, een vergelijkbaar concept heeft in de VS 40% marktaandeel. Met hetzelfde markaandeel in Nederland zou ik groter zijn dan de VVV bon.” Na twee jaar voorbereiding en marktintroductie is Stefan nu op het punt aangekomen dat hij in gesprek is met een investeerder die veel potentieel ziet in zijn product. Dus Inderdaad, waarom niet? Bovendien zijn er nog veel meer (internationale) mogelijkheden met betrekking tot een prepaid betaaloplossing, vooral op gebieden waar mensen in mindere mate toegang hebben tot een betaalrekening. www.getsby.com

 


Meer artikelen over innovatie